Op zaterdagavond 28 november was het voor de klarinettisten van het clarinet choir van de KBH tijd om het publiek te laten horen wat er in 6 weken repeteren tot stand was gekomen. In die korte voorbereidingstijd kwamen alle facetten van het klarinet spelen aan bod: van de juiste ‘hardware’ (een goede klarinet maar minstens zo belangrijk: een goed rietje) tot ademhalingstechnieken, en van klankkleuren binnen je groep tot technische hulpgrepen om die snelle loopjes allemaal te kunnen spelen. Ook aan het samenspel en de stemming van klarinetten en solist, Jan Willem Wieltink op accordeon, werd gewerkt. Uiteraard alles onder inspirerende leiding van Johan Boonekamp, dirigent van het GHO maar zelf ook klarinettist. We kregen dus eigenlijk 6 master classes waarbij we meteen alles in de praktijk konden brengen.
De muziekstukken waren ook uitermate geschikt om al deze verschillende onderwerpen aan bod te laten komen. In de ‘Roemeense Dansen’ van Béla Bartók, bestaande uit zeven korte deeltjes, zijn zowel de begeleiding als de diverse solisten belangrijk om de energie van deze volkdansen over te brengen aan het publiek. ‘Adiós Nonino’ van Astor Piazzolla is voor veel Nederlanders bekend geworden door de vertolking hiervan door Carel Kraayenhof op het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima in 2002. Maar ook voor het publiek in het Lichtruim in Bilthoven was het mooi om te horen hoe goed accordeon en clarinet choir samenklinken bij zo’n gevoelig nummer. Als afsluiter speelde het choir ‘Rikudim’ van Jan van der Roost. Deze vier Israëlische volksdansen zijn ook heerlijk om te spelen op klarinet, voornamelijk vanwege die energie die je hier bij elke noot hoort en voelt.
Na dit optreden nam het Accordeonensemble van de muziekschool plaats op het podium. Onder leiding van Hans Kämper speelden de zes leden met vol enthousiasme enkele nummers, o.a. ‘Amelie’ uit de gelijknamige film.